Bosch elektromotoros bicikliket tesztel a Hajtás Pajtás

2013. március/április folyamán elektromos rásegítéses bicikliket tesztelnek a Hajtás Pajtás futárai. A csúcskategóriás bringák úgy kerültek hozzánk, hogy elektromotorukat a magyarországi Bosch mérnökei fejlesztették és a cég miskolci, illetve hatvani gyáraiban gyártják. Több futárunk is bekapcsolódott a tesztbe, mi most Balkán leírását választottuk. Ha valakit foglalkoztat a hegyi- vagy hosszabb utakon is hasznos elektromos rásegítés, biztosan talál hasznos információt az alábbiakban. Jó olvasást!

A kerékpár váza, felépítése, felszerelése egyértelműen sportcélokra lett kitalálva. Gyaníthatóan valamilyen túra mountain bike jellegű szerepkört szántak neki, ami nem igazán passzol a városi futármunkához, de sok vázra gyárt a Bosch, tehát megpróbáljuk városiasabb biciklire képzelni. Mindazonáltal a sebesség tartomány kiosztása eléggé városias tempót diktál. Három fokozatban állíthatjuk a rásegítést és ezt még négy előre programozott haladási profil is tovább oszthatja. Ezek profilok sajnos csak a gyorsulást befolyásolják, a végsebességet nem. Ugyanis a gyári Bosch óra szerint 27,2 km/h -nál lekapcsol a rásegítés. Ennek, mint tudjuk Európában törvényi okai vannak, egyszerűen itt kötelező a lekorlátozás. Pedig mennyire jó lenne ha 40-ig segítene a bringásnak, hiszen városban is sok hely van ahol ki lehetne ezt használni, és igazán a kommuterek járnának vele legjobban, de természetesen futár szemszögből is lehetne haszna. Ki lehetne váltani vele a motorkerékpárokat, és a külterületekre lényegesen gyorsabban és hatékonyabban lehetne küldeményeket juttatni, ha rásegítéssel tartós 40+ -t lehetne tartani. A Bosch egyébként szinte már a kezdetektől gyárt olyan modelleket is, ahol a motoros támogatás nem 25, hanem 45 km/h-nál kapcsol ki, ez jobban illeszkedett volna a futárcélú teszteléshez, felhasználási módhoz. Majd talán legközelebb..
Viszont városi használatban így is erősen megkönnyíti a szabályok betartását. A városias tempó megköveteli a sok megállást és elindulást, így sok energiát vesz el. A kerékpáros útvonalak mérnöki tervezésénél is komoly szempont a lehető legkevesebb megállítás. A saját erejű folyamatos haladás (kivéveszembe ellenszélben vagy emelkedőn) még pihentető is. Ezzel a bringával viszont öröm az indulás, erőlködés nélkül a gyorsulás érzésével az autók tempójával lépést tartva(!) pillanatok alatt ki lehet gyorsítani 27,2 km/h -ig, hogy azután a jókora önsúlynak köszönhető lendületet megtartva tartósan 30 körüli sebességet tartsunk, kivéve ha szembe szél fúj, vagy ha emelkedő jön mert ilyenkor szinte megtorpan a jármű, és hamar visszavet rásegítési határt jelentő 27km/h sebességre.

Az első napon megtett táv:73,5 km. Ebből egy 5km volt intenzív emelkedő, az ECO program 3-as fokozatán, folyamatos sebességtartással 20km/h (+-3). A vezérlőegység előre kiszámított energiatartalékai alapján ez komolyan emésztette a tartalék töltést. Később egy kisebb emelkedőn bebizonyosodott, hogy az ECO 1 -es is elég. Egyszerű közlekedőként jócskán elég mindenre az energiatartalék, viszont futárként az egész napban kell gondolkodni, amelyet sok emelkedő tarkíthat, ráadásul előre tervezhetetlenül, hiszen akár az utolsó fuvar is mehet a János-hegyre. Ezért korán takarékoskodásba kell fogni. A kigyorsítás utáni sebességtartásban a rásegítésnek sok szerepe nincs. Ha hosszabb távon, síkon, folyamatosan úgyis 27,2 km/h fölött dolgozunk, és ilyenkor nem dolgozik, sőt nem is szükséges az akkumulátor. Három esetben szinte csak pillanatra kell bekapcsolni a motort: hirtelen emelkedőnél (pl.:felüljáró), ellenszélnél, közlekedési szituációkból való menekülésnél (pl.: start zöldnél, nehéz kereszteződés). Ha csak ilyen esetekben "kérünk" rásegítést és tempósan tudunk 27,2 km/h felett hajtani, akkor a telepek kihasználtsága elenyésző, talán két napig is bírná töltés nélkül. A hegymászást kellő energiatartalékkal kell megkezdeni, hiszen a hegymászás túl sok emberi erőt emésztene fel. Tapasztalataim szerint az akkumulátor töltése nem mindig volt összhangban a számítógép által becsült hátralévő segített kilométerekkel. Idővel azonban egyre inkább a valóságot tükrözte, ahogy egy-egy megterhelő szakasz utáni lazítás vagy megállás közben regenerálódott az akku.

A városi használat során visszatérő probléma a súly mellett, a lakatolás. A vázgeometria és a felszereltség nem teszi ideálissá a városi lekötésre, de ez nyilván újra vázfüggő, más vázmodelleknél (pl. hátsó teleszkóp nélkül) nem probléma. Ezen a montivázon az akku tovább nehezíti a lakat/lánc bekötésére alkalmas helyek megtalálását. Jellemzően csak a felső csövet vagy a hátsó villákat lehet erre használni, ami néha kevés. Sajnos Budapesten még nincsenek minden sarkon biciklitárolók, és bár azért mindenhol lehet találni alkalmas "tereptárgyat", ez néha időigényes lehet. Egy másik vázspecifikus probléma, hogy sárvédők használata létszükséglete ennek a modellnek, tekintve az elektromotor és főleg az akkumulátor elhelyezkedését. Még csak ha egy pocsolyát is keresztezünk vele, az első kerék a felcsapódó sár nagy részét e két értékes összetevőre fogja irányítani. Volt szerencsém esőben is tesztelni, és az ezt követő tisztogatás során a váz oldali érintkezők mögötti résben állt a víz, jóllehet felülről érkező víz ellen zárt helyen volt.

Érdemes még megjegyezni, hogy a városi használatnál előnyös a plusz súlyt jelentő akku vázon történő elhelyezése, mivel a kátyúk jelentette akadályok így könnyebben vehetők. Egy csomagtartóra szerelt akku esetén a hátsó rész ilyenkor szükséges elemelése nagyon nehézkes lenne, ráadásul a motor sem a keréken van, így ez a súlyeloszlás nagyon jó.

Kis kutatás után be is bizonyosodott, hogy ez a gyártó is szerel városi használatra alkalmasabb trekkingeket is Bosch motorral:
http://www.haibike.de/index.php?seite=produkte_liste_epower_en&navig...

A Hajtás Pajtásnál már két teherszállító bringánk van, amiből az egyiket én hajtom. Nos, arra csodálatos plusz felszerelés lenne egy ilyen rásegítés. Egyrészt a légellenállása és önsúlya miatt egyébként sem gyakran megyünk vele 30 felett, másrészt 40-80 kilóval teletöltve minden emelkedő kemény kihívás. Ilyenkor nagyon jólesne az elektromotor segítsége. Növelné a teherszállítás hatókörét is, így jóval kevesebb teherküldeményhez kellene kipufognia az autós futárainknak.

VÁROSOS

Bosch Haibike teszt városi felhasználás szempontjából

Sikerült esőben, szárazon, hegyi terepen és nagy távolságokon is tesztelni a járművet. Hiba nélkül teljesítette a feladatot, mégsem javasolnám ezzel az összeállítással futár feladatokra. Másra azonban annál inkább. Az igazi célközönség jellemzői főleg városban mozognak (a külvárosból is akár), a súly és a nagy sebesség nem fontos számukra, ellenben kerülnék a fizikai megterheléseket (a vele járó izzadással),kellő anyagi tőkével, és elszántsággal rendelkeznek hogy e-bike-ra cseréljék az autót. Számukra fontosabb a jármű külső megjelenése és megbízhatósága, mint terepteljesítménye. Ezért fontos lenne, hogy divatos és a városi használatra megfelelő felszereléssel ellátott vázakban működjenek tovább a Bosch motorok. Elképzelhető lenne a most divatos amszterdami stílusú kerékpárok felszerelése kisegítő motorral, egy, vagy több gyereküléssel, nagy és masszív csomagtartókkal. Vagy akár a holland típusú gyerek- és teherhordó kerékpárok is szóba jöhetnek. Segíthetné a családanyák bevonását a kerékpáros gyerekszállításba és bevásárlásba, még akkor is ha hegyen laknak. Végre nagyobb arányban lehetne bevonni időseket is a kerékpáros közlekedésbe. Egy szóval az e-bike éppen onnan tudná növelni a kerékpárral közlekedők számát, ahol a hagyományos kerékpár vonzereje a nehézségek felbukkanása miatt csökken. A napi ingázásnál a megtett távok sem túl nagyok, így akár a legerősebb rásegítéssel tehető meg a teljes út. Ezen felhasználásnál a nagy érték miatti aggodalom is csökken, hiszen egyre több munkahelyen megoldott a biztonságos tárolás is.

Nagyon röviden összefoglalva:

Az elektromos rásegítés technikai megvalósítása az eddigi legjobb. A futármunkát (és még sok, ma csak autóval végezhető szaktevékenységet) elsősorban a teherszállító bringákba építve segíthetné. A városi kerékpározásban azonban teljesen új területeket és új társadalmi csoportokat, rétegeket vehetne le a lábáról. Ezen a területen nagyon jók a kilátásai.

Mit nem tudtunk vizsgálni:

Ami a legnagyobb hiányossága a tesztnek, az az amortizáció és költségvonzatainak ismeretlensége. A technika nagyon jól, hibátlanul teljesít, de ennyi idő alatt nem is jöhettek elő komolyabb hibák.