A Hajtás Pajtásé Budapest első úttestre szerelt bringatárolója

Budapesten jelenleg több autóparkoló van, mint ahány autó. Ezzel szemben jó ha minden ötvenedik kerékpárra jut egy kerékpártároló. Az autódat bármikor tárolhatod közterületen, többnyire teljesen ingyen, legfeljebb - a közterülethasználati díjakkal összehasonlítva kedvezményes - parkolási díjért. Pedig egyetlen autó helyén akár 12 kerékpár is leköthető, miközben 12 autó egy háztömb hosszan foglalja el 120 m2-nyi helyét a belvárosban.
Mikor a Hajtás Pajtás egy régi Mária utcai gyárépületből a belvárosi Király utcába költözött, azonnal feljelentették az utcai irodájának ablakához kötött biciklikért. A kiérkező közteresek közölték, hogy közterületet nem használhatunk parkolónak, a lakók pedig feljelentettek az önkormányzatnál is, hogy elcsúfítjuk az utcát.
Ezt nagyon igazságtalanak éreztük, és elhatároztuk létrehozzuk Budapest első úttestre telepített kerékpártárolóját. Nem volt egyszerű, fél évig tartott, de megcsináltuk.
Ennek a folyamatát írjuk most le azoknak, akik üzletük, szórakozóhelyük, lakóházuk, iskolájuk elé biciklitárolót szeretnének. Így sokkal könnyebb dolguk lesz, a hivatalokban nem csak az elképzeléseikre, hanem konkrét és megvalósult példára is hivatkozhatnak majd. Igyekeztünk aprólékosan leírni minden lépést, mellékeltük a beadványainkat, válaszokat, határozatokat is.

Így kezdődött...

2007 őszén a Fővárosi Önkormányzat kerékpáros felelősénél, Tőkés Balázsnál kezdtünk. Felvázoltuk a problémánkat, majd megtudtuk, hogy első körben egy kérelmet kell beadnunk a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályának, aminek tartalmaznia kell egy műszaki leírást, forgalomtechnikai helyszínrajzot, a tároló típusának leírását, fotókat a helyszínről, valamint egy nyilatkozatot arról, hogy a kerékpártároló kialakításának költségeit magunkra vállaljuk. A mérnöki tervezéssel, és felméréssel megbíztuk Balogh Gábor barátunkat (a Kerékpárosklub egykori elnökét), aki nagy örömmel vállalta el az úttörőnek számító feladatot.
Pár nap alatt el is készültünk a beadvánnyal:

Kérelem 1-2. oldal
Kérelem 3-4 . oldal
Kérelem 5-6. oldal

Közben az építészünknek ugyanezt be kellett adni az FKF Rt. Forgalomtechnikai Főosztályára is, mivel a Király utcán BKV forgalom van, így a fővárosnak is közútkezelői engedélyt kellett adnia, amit itt kell kérni.

Erre válaszul a főváros küldött egy feltételes hozzájárulást.
Akkor járulnak hozzá, ha

- a tárolóhoz kapcsolódó közúti jelzéseket (táblák, felfestések) is magunkra vállaljuk
- mi üzemeltetjük
- mivel közterületre kerül, idegenek is használhatják
- engedélyezi a kerületi önkormányzat is

Feltételes hozzájárulás

Ebből lazán teljesíthető minden, a kritikus pont a kerületi önkormányzat. Oda is beadtuk gyakorlatilag ugyanazt a kérelmet, amit a fővárosnak.
Ezután hosszú csend, majd egyszercsak jelentkezett az önkormányzat, sőt még a kerületi polgármester is kijött megnézni, és a kerület jogászai is átnézték az ügyet.

Az önkormányzatnál készült egy előterjesztés a Gazdasági Bizottság ülésére:

Előterjesztés 1-2. oldal
Előterjesztés 3. oldal

A Gazdasági Bizottság végül két határozatot hozott.
Az első határozatban (1-2. oldal, 3. oldal) hozzájárult a közterület kerékpártároló célú használatához, havi bruttó 54.000 forintért. Nálunk a parkolás 120 forint óránként, azaz két autóparkolónyi hely nagyjából havi 25.000 forint, két autónyi 50.000 Ft. Igaz még így is kedvezményesen kaptuk, mert a közterülethasználati díj ennek a duplája lenne. Cserébe a tároló mindenkié.
A második határozatban (1-2. oldal, 3. oldal) a főváros által feltételként kikötött közútkezelői hozzájárulást is megadta.

Végül született egy harmadik önkormányzati határozat, ami kijelölte azt a napot amikor a telepítéssel kapcsolatos munkákat el kell végeznünk.

Január 16-án az addigra előkészített tárolókat a Hajtás Pajtás elé szállítottuk, összehegesztettük, lefúrtuk, és lefestettük. Kihelyeztük az addigra megvásárolt forgalmi jelzőtáblákat, és lefestettük az útra a forgalmi sávtól elválasztó sárga csíkot.
A 25 bringa tárolására alkalmas szerkezet a forgalmi táblákkal, festéssel együtt bruttó 450.000 Ft volt.

A végeredmény itt látható, vagy megnézhető a Király utca 83 előtt.
Mióta a bringabolt is ideköltözött, van hogy mind a 25 hely foglalt.

Természetesen lehet szebb, vagy kényelmesebb tárolót is készíteni, de nálunk az elsőszámú szempont a lehető legtöbb leköthető bringa volt. Mint azóta megtudtuk, az annak idején bringasztráda javaslatával ismertté vált Kolbászból kerítést csapata is éppen most kezdett utcai (járdára úttestre egyaránt) kerékpártárolók tervezésébe, sőt honlapjukon még a hatósági engedélyeztetésben is segítséget nyújtanak.
Szintén kapcsolódó hír, hogy a főváros is ébredezik bringatároló ügyben, erről itt olvashattok.
Sajnos a mi kerületünk autóárban mérte a parkolóhelyet. Nem panaszkodunk, mert elsősorban üzleti célra vesszük igénybe, de azért jó lenne ha a város, illetve a kerületek a borsos létesítési költségeket elismerve, a kerékpározást támogatva jelentős kedvezménnyel, vagy ingyenes területhasználattal támogatná az ilyen akciókat. Állítólag a kerületeknek fizetniük kell a parkolási társaságoknak minden felszámolt parkolóhelyért. Ha ez így is lenne, akkor is érdemes figyelembe venni, hogy egy parkolóhelyre nem egy autónyi befizetés jut (helyi lakók, mozgáskorlátozottak, jegy nélkül parkolók, üres helyek).